25/5/15

TORNADOES can occur here

Havent-me passat una gran part d'aquest meravellós diumenge fugint de la calor (a l'arribar aquí passàvem fàcilment dels 25 graus, uns dies més tard havia d'abrigar-me perquè pel matí estàvem a 7 graus, i avui tornàvem a passar dels 30) i preparant un article, el que implica redactar, tenia ganes de vegetar una mica i no tenia masses perspectives d'escriure una entrada al blog.

Però les senyals són clares. Durant aquest cap de setmana no he parat de rebre senyals divines urgint-me a parlar de tornados. Bromes de familiars, preocupacions de familiars, cartells als edificis, avisos preventius en publicacions de la universitat, avisos per televisió... és la hora del tornado.




Recordo que setmanes abans de venir, les notícies van dedicar uns minuts a parlar del tornado que havia arrassat alguns camps i un tros de poble a l'oest d'Illinois. Sobretot a Telecinco, ja sabeu com de dramàtics i sobrecogedores, apocalípticos són en aquesta cadena. Evidentment, l'alarma maternal va saltar i de seguida vaig rebre un whatsapp dient-me que quan estigués per Urbana-Champaign ja podia anar amb compte. No m'ho vaig prendre massa en sèrio, la veritat.


Uns dies abans d'arribar, en una xerrada informal amb un professor que sol venir per Urbana, em va explicar que el primer dimarts de cada mes a les 10 del matí, fan sonar l'alarma anti-tornados durant una bona estona. Així t'hi familiaritzes, per no confondre-la amb l'alarma d'un cotxe el dia que de veritat sigui necessari. Venint d'una ciutat on rarament et trobes fenòmens meteorològics severs, i menys sents alarmes per l'estil, m'ho vaig prendre com una fantasmada.

Després vaig arribar aquí. Una de les primeres coses que vaig haver de fer va ser assistir a una xerrada d'orientació, on et donen un llibret bastant útil. Allà ho deien molt clar:
TORNADOES can occur here [...] In April of 1996 a tornado struck southeast Urbana, destroying homes and damaging property. Pay close attention when severe weather threatens.
Això vindria a significar que sí, que poden haver tornados, sobretot a la primavera i a l'estiu. De puta mare. També explicava el tema de la sirena, indicacions per quan s'avisi de que hi ha un tornado, i que l'Abril del 1996 un tornado va passar pel sudest d'Urbana (a 5-10 minuts d'on jo visc). Que sí, que va ser fa 20 anys, però això ja començava a donar-me cert respecte.

Llavors em va passar com allò de les embarassades, o com allò dels lligaments trencats del genoll. No t'hi fixes, però els tens constantment al teu voltant. I és quedar-se embarassat o trencar-se els lligaments, que no pares de veure embarassades i gent lesionada a tot arreu. A mi em va passar amb els avisos de tornado. A l'anar a pujar les escales de l'edifici on treballo, em vaig trobar una senyal que t'indica que t'has de refugiar a les escales en cas de tornado. Anant en bici per la universitat, vaig veure vàries de les llums i sirenes que t'avisaran en cas de tornado. La meva mare m'ha recordat avui que vaig amb compte amb els tornados. Començava a patir certa esquizofrènia.

La tarda ha discorregut, però, tranquil·la. A 30 graus. Havia de ploure, però només ha fet una mica de vent. Quan he encès la tele durant una pausa, no m'imaginava que em trobaria aquesta senyal a tots els canals que passés:



Val, només tinc 3-4 canals que es vegin bé, però tot i així, feia una certa barreja de gràcia i de cague veure alarma per tornado per televisió. Entenc que és molt normal que facin molta difusió d'aquest tipus de coses, bo i entenent que els americans són una mica peliculeros. Per cert, tornado watch és un nivell més alt que tornado warning. El segon només avisa de que es dónen condicions propícies per a que es facin tornados; el primer diu que algun meteoròleg expert haurà pogut divisar a la llunyania un tornado (sigui gran o petit) i, per tant, implica un plus de seriositat.

Llavors se m'ha ocorregut buscar-ho per internet. He trobat el següent mapa:

La senyal de Chechu l'he afegida jo, crec que als mapes estatals encara no hi posen la meva ubicació...
Sembla que allà on estic no hi passa res, ja que l'àrea d'avís de tornado és la vermella, mentre que la blava d'abaix avisa de forts vents. Ja noto com baixen els nivells d'esquizofrènia. En fi, vaig a veure què faig per sopar.


Hòstia, es posa a ploure...

2 comentarios:

  1. m'ha encantat el mapa!!!!!!!!!!!!! :)
    per cert, ja pots anar buscant un refugi, només per si les mosques!!!!!!!!
    :* :* :*

    ResponderEliminar